MOHD SABU AIR MATA DI BUMI MEMALI -SIRI 17 | AIR MATA DIBUMI MEMALI
Home » » MOHD SABU AIR MATA DI BUMI MEMALI -SIRI 17

MOHD SABU AIR MATA DI BUMI MEMALI -SIRI 17



Apabila waris mula mendesak Yusuf Husin agar mengambil
langkah tertentu terhadap anak-anak mereka,akhirnya Yusuf Husin buat
keputusan  membawa pulang pelajar-pelajar
berkenaan,Segala perbelanjaan perjalanan pulang di tanggung oleh waris.Pening
setengah waris ada yang menemui saya minta bercakap dengan Yusuf Husin supaya
guna wang Madrasah Islahiah Diniah dulu,mereka akan ganti kemudian.Saya
terpaksa menolak kehendak mereka,siapalah saya.Ada juga waris yang benar-benar
tidak mampu,tebal muka bertemu dengan Yusuf Husin,tetapi hanya kecewa saja yang
dapat.

Bagi pelajar yang mahu pulang dan waris mampu sediakan wang
tiket pulang,pada 2 Oktober 1999 seramai 24 orang pulang termasuk semua pelajar
perempuan.Yang selebihnya ada yang pulang pada tahun 2000,mengikut kemampuan
waris sediakan wang tiket untuk pulang.Setelah pelajar ini pulang,Madrasah
Islahiah Diniah lepas tangan.Masing-masing bawa diri ke pondok dan Madrasah di
beberapa negeri.Ada  yang terus tidak
belajar.Janji-janji Yusuf Husin menghantar pelajar-pelajar ini dengan tujuan
menjadi tenaga pengajar di Madrasah Islahiah Diniah,hanya tinggal janji.Hingga
hari ini belum lahir kelas tahfiz yang di janjikan.
Kalau janji-janji Yusuf Husin itu hilang di telan angin,kemanakah
pula hilang  puluhan ribu sumbangan orang
ramai untuk pelajar-pelajar ini,di telan oleh apa dan siapa…?

Sebagai contoh,sumbangan yang diterima untuk kelompok
pertama pelajar ke Pakistan hingga December 1996 itu sahaja RM
60,080.80.Perbelanjaan untuk pelajar RM 38,702.00 berbaki RM 21,345.00.Belum di
kira lagi untuk tahun 1997,1998 dan1999.Jika setiap tahun berbaki dua puluh
ribu,maka untuk empat tahun,sekurang-kurangnya RM 80,000.00.Saya tidak hairan
kalau Yusuf Husin Sanggup menggunakan wang Madrasah Islahiah ini untuk kegunaan
harian dan perbelanjaan sekolah anak-anaknya.Dia pernah berkata kepada saya dan
bendahari Madrasah Islahiah Diniah,katanya’hampa nak pakai duit,pakai.Jangan
terlebih.Jangan buat kerja sampai anak hampa tak makan,tak mengaji’.

Alhamdulilah,saya tidak terpengaruh dengan umpanan itu
Sungguhpun elaun yang dibayar pada saya sekadar seratus lima puluh ringgit
memang tidak cukup,tetapi ianya berkat.Biarlah anak-anak saya saban hari
sekadar minum teh  dan kopi 0.Berlauk ikan
kembong atau tamban sahaja setiap hari,tak ada pakaian mahal buat anak isteri
tak bergelang,rantai dan subang,bersabar saja.Sekurang-kurangnya mereka  dapat berkongsi kesusahan sebahagian besar
keluarga syuhada.Saya juga bersyukur kerana Isteri pertama masih bertugas
sebagai guru dan dia sangat bertimbang rasa terhadap saya,terhadap isteri kedua
dan juga anak-anak isteri kedua saya.Boleh di katakana sepanjang saya
berkhidmat dengan Madrasah Islahiah Diniah,dialah yang menampong sebahagian
besar perbelanjaan pihak isteri kedua saya.Allahuakbar.

‘Apakah manusia menyangka
bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata,’Kami beriman,’sedangkan
mereka belum diuji(bagi membuktikan keimanan mereka)?”29:22


Red More Mohd Sabu Air Mata Di Bumi Memali  18

0 ulasan:

Catat Ulasan

adm

Popular Posts

 
Support : Pemilik Blog Ini | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. AIR MATA DIBUMI MEMALI - All Rights Reserved
Blog Ini Di Milik Oleh :Media Shah Alam Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger