MOHD SABU AIR MATA DI BUMI MEMALI-SIRI 23 | AIR MATA DIBUMI MEMALI
Home » » MOHD SABU AIR MATA DI BUMI MEMALI-SIRI 23

MOHD SABU AIR MATA DI BUMI MEMALI-SIRI 23

Airmata DI Bumi Memali-Siri 23:  Sila baca juga siri-siri sebelumnya untuk mendapat gambaran yang lebih jelas kisah penyelewengan Tabung Mangsa Memali.


Inilah antara persoalan yang dipertikaian oleh kebanyakan
yang menemui saya.Iatu,kenapa saya buat repot.Patutnya jumlah pimpinan,buat
laporan dekat jawatankuasa disiplin atau tak bolehkan berbincang cara baik
dangan Yusof Husin.Sya menjelaskan bahawa tak mampu untuk hantar surat pada
semua ahli Pas hampir 500 ribu  ornag.Nak
bagi tahu yang saya dah hantar laporan salahlaku Yausuf Husin pada jawatankuasa
tatatertib,saya dahpun cerita segalanya pada MS,selaku AJK Pas Pusat yang juga
MP Kuala Kedah,masa itu.juga usaha peribadi saya melalui cawangan,kawasan untuk
menyelesaikan masalah.

Saya pernah kirim surat pada Yusuf Husin minta
berbincang,Pernah diadakan program mahabbah anjuran Pas kawasan di Markaz Pas
Kupang.Yusuf Husin bersama empat orang wakil,begitu juga saya.Dipengerusikan
oleh YDP kawasan,Ustaz Awang Lanai.Apa yang saya dapat malam itu melainkan
ditengking  dan katakan "kafir"
oleh YDP.
Pada saya majlis mahabbah itu gagal,kerana YDP seperti
mempertahankan Yusuf Husin.Saya tidak hairan dengan sikap YDP,sebab telah
diketahui oleh semua AJK kawasan,YDP sekadar boneka kepada Yusuf Husin.

Dalam pengalaman saya sepanjang mesyuarat Lembaga Tadbir
Madrasah Islahiah Diniah,Ustaz Awang yang juga Pengerusi Madrasah Islahiah
memang tidak berani membuat apa-apa keputusan ,melainkan kena rujuk dengan
Yusuf Husin.Apa yang dibuat oleh Yusuf Husin semuanya baik.Kalau nak berbahas
sedikitpun biasanya Azmi Hj.Salim,Ramli Che Mid,Ibrahim Waboh.Lihatlah apabila
saya tiada dalam AJK ituYusuf Husin mencadangkan Madrasah Islahiah memberi
hutang pada Jitra Pot RM90.000.00 pada tahun 1996,AJK bersetuju.Ustaz Awang tak
akan bantah kerana hujahnya tak pernah boleh menandingi hujah Yusuf
Husin.Kerana sikap seperti boneka itu akhirnya Madrasah Islahiah Diniah hilang
wang dengan jumlah yang begitu banyak.

Oleh kerana sikap jawatankuasa Disiplin
tidakbertanggungjawab,saya terpaksa membuat laporan Polis.Dimanakan lagi yang dikatakan
saya bertindak tidak ikut saluran parti.Kalau anda berada ditempat saya
bagaimana tindakkan seterusnya.Sedangkan air mata balu dan anak-anak yatim
sentiasa mengalir perlukan wang belanja sekolah.

Anda tidak melihat wajah-wajah mereka,tidak melihatrumahtangga
mereka,tidak melihat periuk nasi mereka,tidak lihat pakaian mereka,tidak  lihat serta membaca surat-surat si anakpada
pada ibu dan tidak melihat surat gadai gelang dan rantai pusaka si ibu.Saya
melihat semua itu.Wajah mereka yang sedih,atap rumah yang bocor,lantai rumah
yang reput,periuk yang tidak berlauk,pakaian yang tidak bersalin,surat gadai
yang hampir lelap dan lihat serta membaca surat-surat anak mereka yang belajar
diluar negeri sedih lagi menyedihkan.

Itulah kenapa saya  terlalu
kecewa dengan MS yang telah tahu segala-gala,tapi sanggup datang mempertahankan
Yusuf  Husin.

Kalau orang seperti MS,yang mempunyai sifat prihatin pada
keluarga syuhada,tahu siapa benar,siapa salahpun tunduk dengan tekanan
parti,apalagi yang lain.Kekecewaan saya itu bertambah bila esoknya  selepas MS ceramah,beberapa orang balu
terpilih,mendapat sumbangan RM200.00,dikatakan pemberian dari MS atau ada orang
memperalatkan namanya.Oleh itu saya mengirim surat yang  yang agak panjang pada MS .menegur dan
membidas atas sikapnya itu.Antara yang sebut,
'selepas ini abang mat jangan lagi bercakap dalam
Parlimen,menegur kemungkaran UMNO/BN.Tidak layak berbuat begitu, kerana abang
Mat tidak berani membuat teguran terhadap kemungkaran,penyelewengan,kezaliman
yang dibuat oleh orang tertentu dalam Pas.
'
Bersambung  siri 24




MS=MOHAMAD SABU


Siri-siri sebelumnya boleh didapati disini

Bersambung  siri 24

Klik Sumber:

MEDIA SHAH ALAM

0 ulasan:

Catat Ulasan

adm

Popular Posts

 
Support : Pemilik Blog Ini | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. AIR MATA DIBUMI MEMALI - All Rights Reserved
Blog Ini Di Milik Oleh :Media Shah Alam Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger